ادامه حمله‌های اسرائیل به غزه؛ کشته‌شدن ۱۷ نفر در یک مدرسه‌

براساس داده‌های وزارت بهداشت تحت کنترل حماس، از آغاز جنگ تاکنون، بیش از ۴۱ هزار فلسطینی در عملیات نظامی اسرائیل در غزه کشته شده‌اند

اداره دفاع غیرنظامی غزه روز شنبه ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور) اعلام کرد که حمله اسرائیل به مدرسه‌ای که به پناهگاه تبدیل شده بود، جان ۱۷ نفر را گرفت. در همین حال، ارتش اسرائیل مدعی شد که در این حمله شبه‌نظامیان حماس را هدف قرار داده است.

به گزارش عرب نیوز، محمود بسال، سخن‌گوی اداره دفاع غیرنظامی غزه، با اشاره به اینکه هزاران نفر از آوارگان فلسطینی در مدارس به دنبال سرپناه‌اند، گفت: «در حمله تازه موشکی اسرائیل به مدرسه الزیتون دست‌کم ۱۷ غیرنظامی فلسطینی ازجمله هشت کودک کشته و بیش از ۳۰ نفر که بیشترشان کودک و زن‌اند نیز زخمی شده‌اند.»

از سوی دیگر نیز ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروی هوایی «حمله دقیقی به تروریست‌هایی که در مرکز فرماندهی و کنترل حماس در شهر غزه بودند انجام داده است» و اشاره کرد که «تروریست‌ها داخل موسسه الفلاح، در مجاورت ساختمان‌های مدرسه الزیتون، پنهان شده بودند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در محل حادثه نیز تایید کرد که به مدرسه الزیتون موشک اصابت کرده است.

ارتش اسرائیل آمار تلفات را ارائه نکرد، اما مدعی شد که «گام‌های متعددی برای کاهش خطر آسیب رساندن به غیرنظامیان برداشته شده است».

حمله روز شنبه آخرین تهاجم از مجموعه حملات اسرائیل به ساختمان‌های آموزشی است که، پس از آغاز جنگ، آوارگان غزه را در خود جای داده‌اند.

حمله به مدرسه سازمان ملل در مرکز غزه که روز ۱۱ سپتامبر رخ داد و شش تن از کارکنان آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل را نیز علاوه بر غیرنظامیان به کشتن داد، اعتراض بین‌المللی را برانگیخت.

ارتش اسرائیل حماس را متهم می‌کند که در ساختمان‌های آموزشی و مراکز غیرنظامی، که هزاران نفر از ساکنان غزه در آن پناه گرفته‌اند، پنهان می‌شود، اتهامی که گروه شبه‌نظامی فلسطینی آن را رد می‌کند.

براساس آمار رسمی اسرائیل، با احتساب گروگان‌های کشته‌شده در اسارت، حمله هفتم اکتبر حماس منجر به کشته شدن یک هزار و ۲۰۵ نفر شد که بیشترشان غیرنظامی بودند. از ۲۵۱ نفری که در حمله حماس به اسرائیل گروگان گرفته شدند، ۹۷ نفر هنوز در نوار غزه نگهداری می‌شوند، ازجمله ۳۳ نفر که به گفته ارتش اسرائیل کشته شده‌اند.

براساس داده‌های ارائه‌شده وزارت بهداشت تحت کنترل حماس، دست‌کم ۴۱ هزار و ۳۹۱ فلسطینی، که بیشترشان غیرنظامی‌اند، در عملیات نظامی اسرائیل در غزه کشته شده‌اند.

پس از گذشت نزدیک به یک سال از حمله حماس به خاک اسرائیل و آغاز جنگ غزه، حالا مقام‌های ارشد آمریکایی از اینکه اسرائیل و حماس بتوانند پیش از خروج جو بایدن از کاخ سفید به توافق آتش‌بس دست یابند ابراز ناامیدی می‌کنند. یک مقام ناشناس به وال‌استریت ژورنال گفته است که «هیچ توافق قریب‌الوقوعی مشاهده نمی‌شود و اصلا اطمینانی وجود ندارد که این توافق انجام شود.»

مقام دیگری از یک کشور عربی هم به این رسانه گفته است: «هیچ شانسی برای وقوع این اتفاق وجود ندارد. همه منتظرند تا ببینند بعد از انتخابات آمریکا چه رخ می‌دهد.»

مواردی مانند تعداد زندانیان فلسطینی برای تبادل با گروگان‌های حماس و همچنین حمله اخیر اسرائیل به لبنان، ازجمله موانع برای رسیدن به توافق آتش‌بس است. اسرائیل اعلام کرده است که وارد «مرحله جدیدی از جنگ» علیه لبنان خواهد شد و حزب‌الله نیز اسرائیل را به عبور از «تمام خطوط قرمز» متهم کرده است.

بیشتر از جهان